Jaguar XKR-S

- S 4.2 V8 Coupé Zeldzaam!

Jaguar – in het dierenrijk gaat de katachtige door als een sluipdier, niet als een sprinter. In de autowereld is het niet anders: ook de modellen van Jaguar zijn niet absoluut de allersnelste. Maar nu hebben de Engelsen van de XKR een jachtluipaard gemaakt, en er de letter S aan toegevoegd. Op de thuisbasis, in de West Midlands, maakten wij een pittige sluikse rit met de wilde kat.

“200 stuks, en dat was het.”
Mike Cross, baas Ontwikkeling Chassis bij Jaguar en geestelijke vader van de XKR-S, zegt het zonder spijt. Het was zijn versie die uiteindelijk werd gebouwd: op basis van de XKR werd een variant opgezet, die het sportieve potentieel van de coupé sterker benadrukt, zonder daarbij het comfort uit het oog te verliezen. Het zijn vooral de Duitse autoklanten die men met deze high end-XK wil aanspreken. Daarom gaan er 100 stuks naar Duitsland.
De qua kleur op de panter afgestemde XKR-S laat meteen de verbeterde sportieve prestaties te zien. Een frontsplitter, brede drempels en een achterzijde met spoiler en diffusor wijzen op zijn dynamische karakter. Bovendien werd de ophanging met tien cm verlaagd en werd de Jag voorzien van 20 inch licht metalen velgen.

Sterke remmen
Voor het contact met de weg zorgen Pirelli PZERO’s in het formaat 255/35 vooraan, en 295/30 achter. De sportbanden zorgen voor een voortreffelijke grip. De Jaguar beschikt over zeer krachtige Alcon-remmen (400 mm voor, 350 mm achter) . De perforatie van de schijven zorgt voor zowel een betere warmte- als waterafvoer. Bij gebrek aan regen konden de remmen tijdens de testrit alleen indruk maken met hun ‘droge’ prestaties.
Verder beweegt de XKR-S zich op het hoogste sportieve niveau. De gevoelige, adaptieve ophanging overtuigt door haar hoge veerstijfheid. De exacte en door de aandrijving niet beïnvloede besturing verhardt perfect rond de middelste stand, en loopt bij een wat grotere stuuruitslag licht. De Jaguar stuurt uiterst nauwkeurig en gehoorzaam. Dankzij een aangepaste overbrenging werkt de besturing in vergelijking met de XKR nog directer. De knap 1,7 ton wegende 2+2-zitter onderscheidt zich door zijn opmerkelijke lichtvoetigheid en stijve carrosserie.

Rubber investeren
Wie bijzonder vlot door de bochten wil, wordt tot de orde geroepen door de ESP. Voor wie de remingrepen te vroeg beginnen, kan naar een tolerantere modus overschakelen of de ESP uitschakelen. Dan laat de XKR-S zich zelfs tot driften verleiden. Dit werd ons door Mike Cross gedemonstreerd op het testcircuit van Jaguar in Gaydon. Hij manoeuvreerde de Briste bolide in een ruime bocht tot driften, en sprak gelaten over de voordelen van zijn speeltje. Terloops merkte hij op dat de XKR-S omwille van zijn hoge kleefgrens weliswaar zeer moeilijk tot driften te bewegen is, maar dan bijzonder goed controleerbaar blijft.
Het bleek daarentegen onmogelijk de XKR-S op het testcircuit tot zijn maximale snelheid op te drijven. Tot ongeveer 200 km/u trekt de wagen flink voorbeeldig. Maar om de eventueel haalbare 280 km/u te bereiken, is een lange aanloop nodig. En zo’n aanloop was er niet op het testcircuit. Toch lag de auto daar zelfs bij duidelijk meer dan 200 km/u zeer veilig op de weg, en is dus geschikt voor snelle ritten op de autosnelweg. Maar ook voor het gemoedelijk en ontspannen cruisen is de XKR-S geschikt: ook in de comfort-stand moet maar weinig worden ingeleverd.

Topsnelheid: 280 km/u
U leest het goed: Jaguar heeft de elektronisch geregelde maximale snelheid beperkt tot 280 km/u. Theoretisch zou zelfs meer dan 300 km/u mogelijk zijn. In realiteit is dat natuurlijk onbruikbaar. Ondanks de hogere snelheid bleef de 416 pk sterke motor van de S onveranderd ten opzichte van de XKR.
Motorisch veranderd dus niets. Verder verricht de achtcilinder zijn krachtige werk in eerste instantie stil. Pas bij hogere toerentallen maakt de V8 indruk met zijn sportieve geluid. Indrukwekkend is ook het optrekvermogen. Vanuit elke situatie is de wagen bereid tot een sprong. Inhaalmanoeuvres laten zich spontaan, bliksemsnel en zuiver uitvoeren. Het gas gaven gaat superieur, de automatische zes versnellingbak schakelt haast vertragingloos naar de volgende versnelling.

Ook binnen is het compromis tussen comfort en dynamiek bijzonder geslaagd. Een bijzonderheid van de S zijn de witte dubbele naden op het zwarte leder. De binnenruimte is royaal van leder voorzien. Slechts enkele kunststof delen passen niet helemaal in de hoogwaardige afwerking.
De hoogtepunten van de serie-uitrusting zijn de surround-geluidsinstallatie van Bowers & Wilkens, een Alcantara-dakhemel, automatische airco, DVD-navigatie met7-inch touch screen, een zes traps automaat en een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Naast de sportieve uitrusting biedt de XKR-S dus ook een behoorlijke hoeveelheid luxe. Vanzelfsprekend heeft dit gevolgen voor de prijs: Jaguar vraagt voor deze superslee rond de 165.000euro. En dat is nog altijd 20.000 euro meer dan voor de al indrukwekkende XKR.
Conclusie

Zonder fundamentele technische aanpassingen zijn de Jaguar-technici er in geslaagd vertrekkend van de XKR een formidabele wagen te maken, die naast Grand Touring-eigenschappen ook aan hogere eisen van de sportiviteit voldoet. De afstelling van de nieuwe ophanging is bijzonder geslaagd. 200 stuks XKR-S – meer worden er niet gebouwd. De speciale uitvoering is een duur en exclusief, en biedt bovendien sportieve pret. Wie absoluut een S wil hebben moet zich haasten: de exemplaren voor de Nederlandse markt zullen binnen de kortste keren verkocht zijn.

Alle moeite is genomen om de informatie in deze advertentie zo accuraat en actueel mogelijk weer te geven. Er kunnen echter uitdrukkelijk geen rechten worden ontleend aan de verstrekte informatie in de advertentie. Vertrouw daarom niet alleen op deze informatie en controleer daarom bij aankoop de zaken die uw beslissing zouden kunnen beinvloeden.

€ 35.000,-
Brandstof: Benzine
Kilometerstand 117.352 km
Transmissie: Automaat
Bouwjaar: 2008
Kleur: Zwart
Gewicht: 1665 kg
Aantal deuren: 2
Lease vanaf: € 726,38 per maand

Heeft u interesse in deze occasion?

 NEEM CONTACT OP
Aanwezige opties
  • Achterspoiler
  • Airbag(s) gordijn
  • Airbag(s) side voor
  • Airbag(s) window
  • Airbag bestuurder
  • Airbag passagier
  • Airco
  • Airco (automatisch)
  • Airco met elektronische regeling
  • Alarm klasse 1(startblokkering)
  • Alarmsysteem
  • Aluminium interieur afwerking
  • Anti Blokkeer Systeem
  • Anti doorSlip Regeling
  • Armsteun
  • Armsteun voor
  • Audio-navigatie full map
  • Audio installatie
  • Autotelefoon voorbereiding
  • Bi-xenon koplampen (+koplampreiniging)
  • Binnenspiegel automatisch dimmend
  • Boordcomputer
  • Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
  • Buitenspiegels elektrisch verstel- en verwarmbaar
  • Buitenspiegels elektrisch verstelbaar
  • Bumpers in carrosseriekleur
  • Cd-wisselaar
  • Centrale deurvergrendeling
  • Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening
  • Cruise control
  • Cruisecontrol
  • Elektrische ramen voor
  • Elektrisch verstelbare en verwarmde voorstoelen
  • Elektrisch verstelbare voorstoel(en)
  • Elektronische remkrachtverdeling
  • Elektronisch Stabiliteits Programma
  • Getint glas
  • Hoofdsteunen achter
  • Lederen sportstoelen
  • Lederen stuurwiel en versnellingspook
  • Lichtmetalen velgen
  • Lichtmetalen velgen 19"
  • Metaalkleur
  • Mistlampen voor
  • Multimedia systeem
  • Navigatie
  • Navigatiesysteem
  • Parkeersensor achter
  • Radio cd speler
  • Regensensor
  • Sportonderstel
  • Stuurbekrachtiging
  • Stuur verstelbaar
  • Xenon verlichting
Technische specificaties

Specificaties

Cilinderinhoud 4196 cc
Aantal cilinders: 8
Vermogen 307 KW (417 PK)
Aantal deuren: 2
Datum deel 1: 29-10-2008
Energielabel:

Afmetingen en gewicht

Massa: 1665 kg

Interieur

Interieurkleur: Zwart
Bekleding: Leder

Kleur

Basiskleur: zwart
Laksoort metallic
Aanwezige opties

Voor particulieren en ondernemers

Een voertuig op het oog, echter niet de volledige financiële middelen om het voertuig aan te kopen? Wellicht is een financial lease dé oplossing. Hiervoor werken wij samen met Lease Fabriek.

Over Lease Fabriek

Lease Fabriek is als onafhankelijke intermediair al meer dan 8 jaar actief in de financieringsbranche. Zij werken met zeer scherpe tarieven. Zowel particulieren als ondernemers kunnen bij de Lease Fabriek terecht. Lease Fabriek's acceptatiekans is groter dan waar dan ook!

Contact

Uw contactpersoon Nick Peters is mobiel direct bereikbaar op: 06 – 40629456
Eventueel kunt u ook via email contact opnemen; info@leasefabriek.nl

Tarieven

Deze auto is te leasen tegen de onderstaande tarieven *:

60 mnd.: € 726,38
48 mnd.: € 870,81
36 mnd.: € 1.112,83

* = Deze tarieven zijn indicatief, deze kunnen in werkelijkheid iets afwijken.